Snack, snack och beslut!

Snack och beslut!
Vi satt nu på lunchen och diskuterade vad man bör eller vill bli! En grej som kanske andra skulle tycka var helt korkad av mig, tycker jag är helt resonlig. Det är så att när jag gick i nian gick jag ut skolan med MVG i alla ämnen förutom då jag fick VG i idrott och hemkunskap om inte jag minns fel. Det jag tycker då är surt är att nu när jag går i ettan har jag fortfarande några MVG men även en hel del VG och det tycker jag är surt!
För mig är det mycket viktigt att få MVG i alla ämen, tyvärr. Det är ju rätt svårt att få men det behöver jag för att kunna plugga vidare till det jag vill och enklare komma in på linjen, nämligen läkarlinjen.
Läkare vill jag bli och det hade jag velat sedan något år innan jag flyttade hit om jag inte minns fel.
Annat jag har funderat över att bli har varit:
- Designer (jag ritade mycket egna plagg förr)
- Barnmorska
- Advokat/åklagare
- Psykolog
- Ingenjör

I Sverige som vi alla vet, är det ju väldigt svårt att komma in på läkarlinje vilket betyder att man borde försöka komma in på läkarlinje i ett annat land. Svenska och hebreiska är de två språken jag har mest kunskap i av mina fyra sammanlagda språk jag har kunskap i. Därför har jag funderat på att försöka komma in på linjen kanske i Israel.
Grejen är att i Israel är det minst lika svårt att komma in om inte svårare än i Sverige.
Där räcker inget betygen och även om du har toppbetyg så är det du som person som avgör om du har färdigheter inom området eller om du överhuvudtaget kan komma in.

Om jag ändå snackar nu om Israel så har jag ine berättat att jag ska flytta dit två till tre år efter gymnasiet för att plugga färdigt språket och bo lite där för att kunna lättare bestämma var jag vill bo resten av mitt liv. Det kanske inte ens blir Israel eller Sverige men det får man veta med åren. Jag ska bo kvar där i ett till två år och då ska jag arbeta ocyh plugga samtidigt. Om jag kommer in på något jag vill så kan det vara så att jag stannar ännu längre.





2009-05-27 @ 12:20:54 Permalink


Kommentarer
Postat av: Caroline

jag vill bli psykolog :D

2009-05-27 @ 14:50:06
URL: http://carolinenorling.blogg.se/
Postat av: Josefina

Njaa lite nervöst var de väl när alla ska komma fram & tar kort på en,& när folk man inte känner tar kort också. men de gick bra! de va kul. & sen se alla andra så finklädda också :D längtar du själv till balen då, du har 1 eller 2 år kvar va? :)

2009-05-27 @ 16:16:17
URL: http://josefinaholmstrom.blogg.se/
Postat av: Simone

Gud vilken fin blogg! :) Det säger jag aldrig till någon, men denna var verkligen fin. Har du gjort densjälv..? Förresten, länkarna där uppe med blogg och outfits fungerar inte, man kommer inte in - det är helt tomt och man ser bara din bakrundsbild :/

2009-06-25 @ 13:25:28
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback