Självkänsla, självsäkerhet eller självförtroende?

Om ni bara fick välja en egenskap av dessa tre, vilken skulle det vara? Vilken bör man ha?
   - Självkänsla?
   - Självsäkerhet?
   - Självförtroende?



Självkänsla
"Självkänsla är egenskapen att uppleva sig själv som kompetent att klara av livets grundläggande utmaningar samt förtjänt av framgång och välmående."
 - För mig självkänsla är när jag känner att jag inte behöver andras hjälp eller stöd hela tiden, jag vågar ta initiativ och göra saker själv.

Självsäkerhet
"Det är att vara nöjd med och tro på sig själv, sina kunskaper och färdigheter, må bra av det, och våga stå för sin personlighet, sina kunskaper och sina handlingar"

 - Jag är inte självsäker! Självsäker är när man kan ta beslut utan att diskutera dessa med andra, tänka för sig själv och göra som man själv tycker blir bra. Man ska våga göra saker utan att tvivla.

Självförtroende
"Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang. Självförtroendet kan variera från dag till dag och det kan höjas genom bekräftelse utifrån, eller tillfälligt höjas under exempel alkoholpåverkan. Självförtroendet kan snabbt tränas upp. Många blandar ihop begreppet med självkänsla"
 - Självförtroende är när man känner sig bekväm med sig själv, antingen sitt utseende, personlighet, egenskaper och annat. Självförtroende är alltid svårt att bestämma hur man själv ligger till. Man kan försöka övertyga sig själv att man har bra självförtroende men tror man inte på det själv så ljuger man för sig själv.


Vad tycker ni är det bästa av dessa tre? Vilken egenskap är den viktigaste att ha?

2009-03-29 @ 14:57:12 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback