Om Thaibröllopet!

Jag lovade att berätta om bröllopet, hur de gör där i Thailand. Eftersom jag vet bara av min morbror det han har berättat så är det inte särskilt mycket. Det är hans första bröllop, han kan bara prata engelska med sin thailändska fru och hon kan knappt någon engelska så det blir inte mycket till att förstå. Detta var även nytt för honom så det är lungt att vara lite förvånad över traditionen.
Det börjar med att då solen går upp, då blir det firande! Min morbror då vaknade och klädde upp sig fint och elegant i vit kostym vilket man brukar göra enligt traditionen. Hans nyblivande fru vaknar med honom och klär upp sig hon med men i ett annat rum. Hon stannar kvar i huset då han går med gästerna några meter (500m?) på gatan nära huset. Då de kommer tillbaka till huset där hans nya fru sitter och väntar, skall han före instigningen i huset tvätta sina fötter. Han får välja någon av fruns systrar till att göra det. Då det är gjort får han stiga in i huset, gå till rummet där frun finns, räcka henne handen och ta med henne till vardagsrummet. Ni som inte vet så finns det oftast i varje vardagsrum i Thailand en staty på Buddah. Då man gifter sig dekorerar man vardagsrummet med massvis av blommor, guldsaker och annat fint. När han har tagit sin fru till vardagsrummet sitter nu paret framför statyn och ber. När det är klart välsignar gästerna paret, säger fina saker och önskar sin lycka till det nygifta paret. Det händer lite mer än så men jag vet inte särskilt mycket.
I Thailand äter man oftast på golvet så även i detta fall ska paret, fruns föräldrar och syskon sitta på golvet med alla gäster och äta fin mat.

När min morbror berättade detta lät det så mycket finare än vad jag nyss beskrev det :) hoppas bara han inte blev alltför nervös och gjorde bort sig, haha.
Det gick nog bra ändå!


That's what I have to say for now. Kisses!
2009-03-12 @ 20:48:34 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback