Mitt förflutna och hur jag kom till Sverige

Israel vs Sverige
Jag tänkte jag kanske borde förklara mera om varför jag bor i Sverige eller i alla fall om hur jag kom hit. Jag hade skrivit ett inlägg precis i början då jag skaffade min blogg och jag förklarade lite om mitt liv men det kan jag då göra igen men lite kortfattat.
LÄS DETTA - min förra inlägg då jag berättade om mitt liv och var jag bodde när jag bodde i Israel.

Så gick det till!
Nu ska jag då berätta återigen lite kortfattat hur jag hamnade här i kalla Sverige.
Det hela började med att mina föräldrar skilde sig och jag bodde kvar med mamma. Pappa flyttade till den stora staden och mamma skaffade sig en kille. Han är från Sverige och kom till vår kibbutz som volontär. De var tillsammans i nått år eller två och sedan flyttade han in i vårt lilla hus i kibbutzen. Vi bodde alla tre tillsammans i två år innan de gifte sig - då vi åkte till sverige - och bestämde sig för att leva med varandra. När de hade gift sig bodde vi kvar i Israel och ett år senare flyttade vi alla tre till Sverige.
Att vi flyttade hit gjorde vi för att han hade varit med oss i några år (4 ungefär) och ville att vi skulle se hur det känns att bo i hans land, Sverige. Förutom den anledningen var det så att vår kibbutz låg väldigt nära Gaza och vi kunde höra allt som pågick. Själv var jag van men sen svenske icke! Vad jag förstod - då var jag bara 11 år - så mådde han inte bra av ljudet och "oroligheterna". Därför flyttade vi hit.

Planering om boendet
Det var bestämt att vi skulle bo här i ett år och sedan se hur det kändes. Jag antog från början när jag gick med på att flytta hit, att vi skulle flytta tillbaka efter ett år. Till min stora förvåning tyckte jag mycket om landet och att bo här så jag ville stanna kvar.

Mina kära lämnades bakom
Bakom mig lämnade jag ALLA mina vänner, mina släktingar, mina barndomskompisar (kibbutzen är mycket liten så jag kände alla barn och ungdomar) OCH min familj! Min pappa, hans fru och även mina två systrar (halvsystrar).

Konsekvenserna
Jag mådde verkligen PISS dåligt när jag fick reda på att vi skulle flytta TILL ETT ANNAT LAND!
Jag var elva år, drömde om ett liv med två föräldrar nära mig, nära mina kompisar och syskon och ett liv i det välkända miljön - den lilla Nir-Ytzhak kibbutzen i söder. Där hade jag ALLT!
Jag var helt förstörd när jag fick reda på att jag skulle lämna allt jag kände bakom. Jag var så rädd och nervös att jag teg om detta för mina vänner och släkt - som en 11-åring.
Hela mitt liv, sedan jag var tre år, fick jag åka fram och tillbaka mellan mamma och pappa. Jag tyckte inte det var så farligt, jag tyckte om att ha på något sätt ett "dubbel-liv". Det som gjorde ont var när jag missade mina vänner födelsedagskalaser eller mina syskons. Då jag var hos pappa missade jag mina vänners födelsedagar och då jag var hos mamma missade jag mina älskade systrars. Men i övring var jag nöjd!
Nu istället, när jag bor här, missar jag ALLT detta! Jag träffar inte mina barndomsvänner, mina systrar, släkt ELLER pappa! Jag får åka ner till Israel endast TVÅ gånger om året för att hinna träffa ALLA!
Förut gick det max två veckor innan jag fick se min pappa och mina syskon igen men nu...... ett HALVÅR.

Så är det, det är mitt liv och jag har lärt mig att leva med dessa känslor som sliter mig varje gång jag lämnar någon av länderna bakom mig.
Så nu vet ni hur jag hamnade här =)



2009-05-12 @ 18:11:56 Permalink


Kommentarer
Postat av: BJERNHAGEN

sv: yes the clothes are awesome :*

2009-05-12 @ 18:13:13
URL: http://lisabjernhagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback